Suomi toisena kielenä

Julkaistu 26. helmikuuta 2024 klo 16.06

Tuula Merisuo-Storm

Suomi toisena kielenä -opetuksen erityisenä tehtävänä on tukea oppilaan monikielisyy-den kehittymistä sekä herättää kiinnostus ja tarjota välineitä kielitaidon elinikäiseen kehittämiseen.

Suomen kielen oppiminen tukee vahvasti ko-toutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Kielitaidon kehittyminen auttaa oppilasta kas-vamaan kieliyhteisön täysivaltaiseksi jäseneksi. Lisäksi hän saa kielelliset valmiudet jatko-opintoihin. S2-opetuksen tavoitteena on antaa oppilaillevalmiudet– tekstien tulkitsemiseen – tekstien tuottamiseen– vuorovaikutustilanteissa toimimiseen– kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtämiseen– kielen käyttämiseen oppimisen tukena.Peten pakuPeten paku -kirjassa on tekstejä, jotka sopivat S2-oppilaille. Kun oppilas lukee niitä, hänen mekaaninen lukutaitonsa vahvistuu. Kirjan tehtävät laajentavat hänen sanavarastoaan sekä vahvistavat hänen luetun ymmärtämisen jaoikeinkirjoituksen taitojaan.

Kirja kertoo Petestä, joka kuljettaa pakettiautollaan tavaroita erilaisiin paikkoihin. Hänen mukanaan tutustutaan näihin paikkoihin ja niissä työskenteleviin ihmisiin. Tutuiksi tulevat mm. erilaiset ammatit ja niissä käytettävät välineet.

Pete hakee tavarat varastosta. Sitten hän vie niitä kouluun, tähtitorniin, rakennustyömaalle, taidemuseoon, eläinmuseoon, televisiostudioon, dinosaurusten tutkijalle, robottien ja tietoko-nepelien suunnittelijoille ja arkkitehdille. Hän tutustuu lisäksi televisiostudiossa kuuluisaan koripallonpelaajaan. Sunnuntaina hän käy metsässä ja kuljettamassa sukulaispojan rumpuja bändiharjoitukseen.

Tekstin sanasto on arkipäivään liittyvää. Siinä toistuvat samat asiat useaan kertaan. Oppilaille mahdollisesti vieraita sanoja on vahvistettu tekstistä ja tekstin vierellä on niiden kuvat. Tekstit on jaettu yhdelle sivulle kirjoitettuihin lyhyisiin pätkiin. Seuraavilla sivuilla on tekstipätkään liittyviä tehtäviä.

Lisää kommentti

Kommentit

Ei vielä kommentteja.